Billigt webhotel = ingen backup

Gammel computerFlere og flere synes de skal spørge mig om, hvor de kan få hostet deres WordPress-blog.

Min anbefaling har til dato været, at de må sætte sig ind i de forskellige services som hosting firmaer tilbyder, men det kunne jeg ikke blive ved med, så jeg gik i krig med at se på hvordan markedet blandt hosting produkter som markedsfører sig med at være billige så ud.

Resultat: Billigt webhotel = ingen backup

Ja, det lyder lidt vildt, men når alt kommer til alt, så markedsfører de sig godt nok med daglig backup osv. Men fakta er, at de ikke kan genskabe dine data, hvis du ved et uheld sletter en fil.

Hvad er det så lige der gemmer sig bag hosting firmaers markedsføring om daglig backup?

Backup hos de billige

For at kunne drifte 10, 20 eller 30GB data på den billigste måde, så laves der central backup af hele servere uden nogen former for identificering af, hvilke data der tilhører hvilke kunder. Hvis en server brænder sammen, så lav en ny nøjagtig magen til og restore fra seneste backup af den server, og alle sites er kørende med én-dag-gammel data.

Hvis du sletter en fil og du kontakter supporten, så aner er det forholdsvist dyrt rent tidsmæssigt at genskabe data, sikkert fordi data ikke er struktureret for hver kundeløsning, men bare pr. server, så genskabelse af data vil være en manuel process. Derfor tilbydes der i mange tilfælde slet ikke sådan en løsning – fordi hvem skal betale?

Tid til at hænge virksomhederne ud

One og clichehosting siger direkte fra.

Jeg har snakket med One.com’s live-chat og de siger at man selv står for backup af sit websites data – de kan kun genskabe data, hvis deres egne systemer fejler.

Clichehosting er en partner jeg aldrig glemmer. De fik mig i den grad til at føle mig som en total webamatør. Under JP-krisen (behøver ikke nævne hvilke tegninger) blev et website hacket via forum softwaren phpBB og de havde slettet alle filerne på websitet (heldigvis ikke databasen), så jeg kontakter support og får at vide at de ikke kan hjælpe mig og henviser mig blot til deres forretningsbetingelser – og der står noget i stil med at vi tager daglig systembackup, men at man selv skal tage backup af sine data. Clichehosting var ikke billige dengang – vi gav 149,-/md for det webhotel, fordi vi skulle bruge noget seriøst! BAHH!

Surftown kan heller ikke rigtig kæmpe med. Sidst jeg undersøgte det, skulle jeg have et webhotel (erhverv) til 129,-/md for at få VIP support, som giver mulighed for: “…og skulle du komme til at slette dine data, så hjælper vi også gerne med det”.

Unoeuro.com skriver via en support ticket at det koster 25€, hvis du selv er skyld i data tab.

Måske sidder du og tænker på DanDomain og Scannet – men de er altså ikke så billige

Fælles for dem alle er, at de ikke skriver noget brugbart om deres backup-service:

  1. Hvordan kan data genskabes
  2. Hvad koster det i særtilfælde/uheld
  3. Hvornår og hvor hurtigt kan genskabelsen finde sted

Opfordring til bedre data sikkerhed

Nu læser jeg så her i dag på Computerworld.dk at der bør laves noget lovgivning om de services et hosting-firma tilbyder og evt. mærknings-ordning som kun kan opnåes med en minimums egenkapital. Konklusion: små hosting-firmaer = useriøst foretagen.

Jeg synes måske tværtimod at de store har deres udfordringer. De har så store komplekse systemer at deres backup/restore muligheder bliver så komplekse, at det bliver uhyggelig dyrt, at få genskabt data fordi det skal gøres manuelt. Et lille IT-firma, men den remote backup løsning, som typisk tager backup af data for hver enkelt kunde, det kan restores i løbet af timer!

Konklusion

Jeg aner ikke, hvem jeg skal anbefale – måske din lokale IT-leverandør, måske du kan hjælpe mig?


13 Kommentarer

  • Jeg har det sådan, at man altså får, hvad man betaler for. Hvis man vil have hosting i den billige ende af skalaen, må man selv tage back-up. Sådan er vilkårene.

    Jeg synes, at det er fint, at man f.eks. hos Unoeuro kan betale sig fra det for menneskepenge, hvis man dummer sig. Vil man have back-up fra sin hosts side, så må man altså have pengepungen op af lommen. Brugerbetaling, der sikrer, at regningen for egne dumheder eller uheld havner hos en selv og ikke hos hostingfirma eller de andre brugere.

    Selv har jeg min blog hostet hos Acenet, som er valgt ud fra villighed til at betale for basal hosting i den fornuftige ende af kvalitetsskalaen. Skal jeg have genskabt noget fra back-up, er det præcist angivet i prislisten, hvor meget det koster for en enkelt fil, en database eller et helt website. Så er der helt rene linier.

    Min anbefaling til begyndere, der skal have hosting til en WordPress-blog er at de f.eks. bruger Unoeuro. Men også, at de så selv sørger for at tage back-up, hvis de gerne vil sikre sig deres data.

  • Jeg var udsat for at være kommet til at slette noget hos One.com, men da jeg på mine grædende knæ fortalte hvad det betød for mig, så hjalp de alligevel.
    Det er rigtigt, at man normalt ikke kan det, men nu er jeg mere opmærksom og det vil jeg hellere end at betale 15 gange så meget.

  • Kevin Steffer siger:

    @Frank, du har også forstand på produktet og du bruger din sundefornuft og erfaring, når du vurderer et hosting produkt. At du vælger selv at tage backup er samme situation som jeg selv – jeg har valgt Rackspace, som skriver:

    we recommend that you make periodic backups of your site and data to your local computer since we are unable to extract an individual site’s data from the nightly backups
    Rackspace

    Der er som sådan ikke noget problem i selv at håndtere en backup, men mit problem ligger i, at jeg ikke kan anbefale et hosting produkt, hvor man som måske “første gangs website ejer” selv skal stå for backup. Og at der næsten på alle webhoteller er klistret “daglig backup” på – for så at blive bondefanget, når man skal bruge det. Det må de se at få styr på.

  • Jeg tror problemet med førstegangsbrugere af f.eks. wordpress ofte bunder i at de ikke har den store forstand på hvad de rent faktisk har købt af hostingudbyderen andet end et webhotel og det var så tilmed et der var billigt. For mange af den type kunder findes der sandsynligvis kun en form for webhotel, det findes så i forskellige indpakninger og med forskellige størrelser, ganske ligesom når man købe rugbrød..
    Men alle de tekniske detaljer tror jeg går lige hen over hovedet på de små private brugere der blot skal have en lille hjemmeside online.

    Set fra den lille private kundes synspunkt skal det jo bare virke hele tiden og i den perfekte verden går ting jo ikke i stykker. Jeg tror mange har en forventning om at “det der internet” fungerer lidt ligesom elforsyningen gør her i landet – Det er bare noget der er der og virker “altid” uden man skal tænke over det.

    Folk tænker nok bare “Smart, der er daglig backup, så behøver jeg ikke være så forsigtig me hvad jeg gør, for de kan jo hjælpe mig” hvilket et eller andet sted er en ganske naturlig reaktion hvis man ikke kender mere til emnet end den gennemsnitlige dansker nok gør.

    Desværre har selvsamme brugere til tider et lidt underligt forhold til pris og kvalitet hvilket nok ofte er det der giver balladen når feriebillederne er forsvundet fordi brugeren ramte en forkert tast i ftp-klienten og desværre havde valgt en løsning til 10 kroner om måneden uden individuel mulighed for at restore et enkelt site.

    Udfordringen må være at få kunderne bedre rustet til at træffe det rette valg når de vælger en udbyder, for godt et års tid siden skrev jeg lidt om, set i forhold til valg af hosting for erhvervsdrivende, men det kunne være det offentlige danmark skulle lave en vejledning målrettet private brugeren, ligesom der findes råd og vejledning til køb af brugt bil, hvidevarer osv..

  • UnoEuro siger:

    Uden at gå i detaljer er vores backup således:

    * Vi har daglig backup af alle data og alle servere
    * Vi har normalt backup flere uger tilbage
    * Vi kan genskabe enkelte filer og databaser

    Vi lover vores kunder at vi har daglig backup af deres hjemmesider, hvilket vi har. Grunden til vi ikke siger vi har flere måneders backup liggende, er at det ikke er noget vi ønsker at love kunden i tilfælde at vi enten ændre vores backup procedure eller laver maintenance på systemet som kan gøre vi i en periode har en kortere retention på data.

    Hvis kunden selv er skyld i deres data er blevet slettet, kan vi genskabe filer og databaser for et lille gebyr på 25€ (det er en manuel proces at sætte en restore i gang).
    Hvis serveren går i stykker eller data på anden vis skulle blive tabt, genskaber vi naturligvis data uden gebyr.

    Håber det kastede lidt lys på situationen :) God påske.

  • Kevin Steffer siger:

    @Anders, jeg synes ikke, at det er helt retfærdigt at gemme sig bag ved en “pris og kvalitet”-vurdering.
    Typisk hænger pris og kvalitet sammen, men jeg er ude på at få markedsføringen af hosting-produkterne til at kalde en skovl for en skovl og lad være at skrive daglig backup, hvis der vitterligt ikke er tale om daglig backup af ens data med den naturlige mulighed for at restore data – og hvad det koster, hvis det er muligt.

    Men tusind tak for dit synspunkt!

  • @Kevin
    Jeg er på ingen måde uenig med dig om at det vil være optimalt, men når kunderne kigger på prisen og måske ikke engang ved at de skal være opmærksomme på hvilke backupforhold der er, kræver det en gevaldig indsats at lære kunderne hvad de skal være opmærksomme på.

  • Jesper Normann siger:

    Fint indlæg, Kevin. Jeg kobler mig på den med, at du får hvad du betaler for.
    Hos os angiver vi tydeligt, at kunden kan tage backup via sit kontrolpanel, samt at det påhviler brugeren selv at tage backup.

    Når det er sagt, kan jeg da godt forstå, at kunder der køber dyre løsninger forventer, backup og bedre support.

    Jeg er enig i, at hostingfirmerne skal være bedre til at informere kunderne om dét produkt de køber og også, hvad de evt. fravælger ved at vælge billig hosting.

  • Jeg har ikke noget imod skodhosting så længe der oplyses hvad leverencen indeholder, og måske mere vigtigt hvad den ikke indeholder.

    Det er jo fuldstændig misvisende at oplyse at der tages backup dagligt uden at oplyse at man ikke kan genskabe individuelle filer.

  • Vi tilbyder daglig backup på vores alle vores webhoteller hvor vi kan gendanne både databaser og individuelle filer. Vores backup gemmes typisk i 2 uger.

    Nogle gendannelser kan være komplekse mens andre ikke er. Derfor plejer vi at afregne gendannelsen udfra den tid vi skal bruge på det.

  • Kevin Steffer siger:

    @Abusiness, ja men til 3 x prisen som fx hos one.com. Det er der ikke noget galt med. Min pointe var blot at de billigste faktisk ikke slet ikke har daglig backup af dine data, som du kan få genskab, hvis du eller besøgende sletter noget indhold på dit site utilsigtet.
    Den daglige backup er udelukkende til at genskabe systemer efter systemnedbrud, hvilket jeg synes er meget misvisende overfor kunderne.

  • Peter Nilsson siger:

    Jeg tror de fleste som tager backup af deres server godt kan genskabe brugerdata og finde dem frem relativt hurtigt, det er bare et spørgsmål om vilje og det koster ikke noget synderligt at have en god backup. Er ikke uenig i at pris og kvalitet kan have en sammenhæng, men jeg vil mene at selv for os billige udbydere vil det være ualmindeligt dårlig reklame og kundepleje hvis ikke man lige kan hente de filer frem som kunden så brændende gerne vil have. Det at man som billig udbyder kan “trylle” data frem det er da det som giver kunden en fornemmelse af at de har fået noget ekstra som de ikke har betalt for…selvom der står daglig backup så skaber det ekstra glæde når det så virker og det er det som gør at vores kunder på ZXNET.DK anbefaler os til andre.

  • Jeg kan klart anbefale UnoEuro; deres backup virker faktisk, også selvom man skal bløde nogle hundrede kroner. Jeg har selv fået genskabt mindst en website som jeg ved en fejltagelse fik slettet og så gerne ville have op igen.

Skriv et svar

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>