E-handelsanalysen 2010 1. kvartal

Jeg fik lige kigget FDIHs e-handelsanalyse for første kvartal 2010 igennem – ikke de helt store overraskelser, men alligevel nogle ret markante observationer, som du bør skrive dig bag øret.

Min e-handel anbefaling baseret på data fra analysen

Sælger du beklædning med varer til en værdi mellem 100 og 1000 kroner, så ser det ud til, at du med en indsats på søgemaskineoptimering virkelig kan øge din omsætning ved at få nye kunder til butikken, da hele 51% finder vejen til deres første køb i netbutik via en søgemaskine (Google, Yahoo!, Jubii etc.).

Loyalitet og tilfredshed, skal du også have styr på, da en god oplevelse giver en god portion anbefaling til venner og familie.

Lad os prøve at kigge på lidt detaljer.

63% køber varer til mellem 101 og 1000 kroner

17% købte varer til en værdi mellem 101-250 kroner
26% købte varer til en værdi mellem 251-500 kroner
20% købte varer til en værdi mellem 501-1000 kroner

Et kæmpe markedet, hvis du har produkter i denne prisklasse.

Beklædning (tøj og sko) sælges stadig mest

10% af handlerne går til tøj og sko skarpt efterfulgt af rejser, flybilletter, elektronik hardware og bøger på 8% hver.

Det er lidt svært at sammenligne med tidligere fx udgjorde beklædning 24% af de fysiske produkter tilbage i 4 kvartal i 2009. Der er lavet en del om i denne nye analyse for 2010 og frem.

Fordelen ved e-handel er overvejende, at man kan handle når man har tid

53% har det sådan og så er der yderligere fordele jævnt fordelt, her er nogle flere procenter:
38% det er nemt
33% varen er billigere end i fysiske butikker
32% det er nemmere at sammenligne priserog varer
25% det er tidsbesparende

Man har haft flere svarmuligheder.

Loyalitet og tilfredshed er nok den vigtigste observation i denne analyse

Hele 65% anbefaler den netbutik de seneste har handlet i, hvis venner og familie står for at skulle købe noget netbutikken tilbyder.

Dette sammenholdt med at 2 ud af 3 har e-handlet i en netbutik de tidligere har e-handlet i, er en klar tendens, hvilket rapporten også fint konkludere.

Download analysen her: http://www.fdih.net/dansk-e-handelsanalyse.aspx

, ,

4 Kommentarer

  • Steen Olsen siger:

    Tak for opsummeringen. Interessant at argumentet om at man kan handle, når det passer en vægter så højt. Jeg vidste godt, at det var vigtigt, men at det tog førstepladsen, synes jeg alligevel er overraskende.

  • Kevin Steffer siger:

    Jeg blev bekræftet lidt i, hvor vigtig SEA (SEO & SEM) er for netbutikkerne, med 51% som fandt deres netbutik (første handel) via søgemaskinerne.

  • Morten Vium siger:

    Dejligt overblik.

    Jeg er helt enig i at det med Loyalitet og tilfredshed er det vigtigste at tage med. Det handler ikke kun om at lokke folk til og sælge dem noget. Det er ellers det vi snakker så meget om med SEO, adwords, konverteringsrate osv.

    De ting er selvfølgelig også vigtige, men det er mindst ligeså vigtigt at holde på de kunder, som vi har fået igennem: Kundeservice, leveringstid, returneringsmuligheder, opfølgning, nyhedsbreve, specialtilbud osv.

    Jeg bliver gang på gang glad, når jeg åbner en pakke fra streetammo.dk De smider nemlig altid chokolade eller en slikkepind med i kassen.
    Det er simpelt, billigt og det virker i hvert fald på mig 😛

  • Henrik Blunck siger:

    Der er ingen tvivl om at disse tal er vigtige for det er så sandt som det er sagt. Køb er baseret på enten tillid eller den helt rigtige pris. Den helt rigtige pris skal stadig kæmpe mod en større konkurrence end tillid, for har du først folks tillid, så går resten næsten af sig selv.

    Det forklarer så også hvorfor bare ét enkelt slip-up kan koste én al troværdighed på ganske få øjeblikke, mens det omvendt kan tage flere år at opbygge troværdigheden til at starte med.

    God analyse, og værd at huske. :-)

Skriv et svar

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>