Ecommerce 3.0 næste generation e-handel

Ecommerce 3.0 er et buzzword for næste generation e-handels løsninger. Jeg har fundet nogle spor af det og hvor det kommer fra, og en del bud på hvordan verden skal forme sig for at være ecommerce 3.0 verden.

Vi står et lille spring inde i Web 2.0 med indholdsdeling, blogs, sociale netværk, twitter og facebook m.v. Det som der er fokus på i mange virksomheder er hvordan disse “sladder”-spalter bliver attraktive for virksomhederne, fordi der er helt vildt mange brugere på disse tjenester. Og jeg kan sige det helt klart – de bliver ikke attraktive i traditionel forstand, virksomheder er nødt til at involvere sig ligesom alle brugerne gør!

Web 2.0 kan sige stor tak til OpenSource communities og specielt de ildsjæle som har ødslet viden ud til alle med interesse og ikke mindst for deres store åbensindede måde at udvikle IT software på, som i den grad har lagt grundstenen for at andre brugere i dag også kan se mening i at dele både deres verden, tanker og idéer efter hvad der nu lige falder dem ind.

Ecommerce 3.0 opnår vi igennem at vi i virksomhederne tager det næste skridt mod denne åbenhed som rigtig mange folk gør i “Web 2.0”-webmiljøerne og ikke holder på vores forretningshemmeligheder i den stil som vi gør i dag. Vi skal have åbnet vores forretning så vores kunder kan interagere med vores virksomhed, vores produkter, vores udtryk, alt hvad der i vores virksomhed ikke er strengt fortroligt bør åbnes op for vores netværk og potentielle. – jeg forestiller mig noget Facebook-agtigt med virksomheder som bombardere med meninger, oplevelser, udtalelser, viden, kritik og information i en sådan form at det kan integreres, agregeres og deles med virksomheders forretningsdata.

Value Creation in e-business” en opgave af en projektgruppe på ITU (deres blog: http://saasninjas.wordpress.com/), som går på at undersøge/bekræfte hvor og hvordan værdiskabelsen i Web 2.0 forretningsmodeller foregår. Den giver rigtig mange gode begrundelser for hvorfor Web 2.0 er som den er i dag. Og også med vigtig baggrundsdata fra tidligere afhandlinger og undersøgelser foretaget i .com bølgen i 2000 og lige efter. Den nævner nogle specielle begreber omkring “lock-in” og “lock-on”, som er helt vildt vigtige i forhold til den forskel fra år 2000 e-business, hvor man søgte “lock-in” metode overfor brugerne, at de skulle låses inde i vores univers, til hvor vi i dag skal låse dem fast “lock-on” og ikke inde “lock-in” i vores univers. Brugerne har fået en sådan magt i de sociale netværk at virksomhederne skal vænne sig til at lade dem have magten og rette sig ind, hvis der opstår uoverenstemmelser. Det giver genlyd efter manges mening og overbevisning så det i Web 2.0 nettet vil sprede sig på Facebook, Twitter, Blogs osv:

“At en kunde fik sine penge igen og kunne beholde varen som undskyldning for besværet”.

Jeg skal i et andet indlæg prøve at komme ind på åbningerne til virksomheden, hvordan vi bygger alle disse “mash-ups” mellem virksomheder og driver resultatet ud til forbrugere så de kan arbejde videre på det.

,

En Kommentar

  • Kristiane siger:

    I løbet af juni åbner et glimrende eksempel på 3. generations e-handel – også i Danmark. Konceptet er udviklet af en dansker. Det er allerede begyndt i USA, hvor jeg bor. Tryk på myshopping og så på det amerikanske flag og shopping-mallen for at se den del af konceptet, men ellers er der auktioner og underholdning – streamed musik og radio fra hele verden og det hele bliver tilgængeligt på smart phones i løbet af kort tid også. Vil du vide mere må du gerne kontakte mig på telefon 57537868. Her er et link til musikken. Det koster ikke noget at registrere dig, så du kan lege lidt med det og skabe dine egne spillelister mm.
    http://www.dubli.com/MyDubLi_Entertainment__lp_capture.html?BArefno=7069990

Skriv et svar

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>