Extranet, ekstranet, eksternet, ekstern net

Jeg vil uddybe hvorfor det kaldes et Extranet og hvorfor det hele ikke bare er websites.

Begrebet Extranet kommer ind i billedet når virksomheden har noget at tilbyde andre virksomheder under lukkede, sikre og kontrollerede forhold.

Hvorfor er det så ikke bare en del af et website bag en adgangskode?
Det er ikke et Extranet, det kunne dog være starten på et, fordi det handler om kommunikation overfor brugerne, et godt eksempel kunne være at man overfor sine samarbejdspartnere , leverandører m.v. ville fortælle at pga. dollar-kursen er produkterne faldet 8% i pris. Hvis man fortæller det fordi at vi forbrugere kan købe billigere produkter så publiserer vi den gode nyhed på forsiden af vores website. Man hvis det er fordi at vores butikker får en større indtjening pga. en større avance på produkterne de sælger, så skal det endelig ikke publiseres på vores website, men netop udelukkende kommunkeres til vores målgruppe, – de virksomheder vi samarbejder med.

Jeg får sporet dig ind på nogle nøgleord: kommunikation, lukkede-, kontrollerede forhold, samarbejdspartnere og sidst målgruppe.

Kommunikation og målgruppe
I min verden er det kommunikation og målgruppe som er de nøgleord der vil udløse an snak omkring etablering af et Extranet. Men ofte løber snakken over i forretnings-teknisk dialog omkring informationer til Extranettet som ofte er af relateret til forretningssystemet så som: Vores kunder skal kunne se ordrehistorik, kontostand, faktura og forespørge på vores aktuelle lagerbeholdning. Vi skal også have startet et B2B-shop projekt op så kunderne kan bestille direkte fra nettet – det sparer os for så meget bøvl i forhold til at taste fax-ordre ind og altid skulle sende dem informationerne over e-mail når de ringer ind og spørger. Og hele vores kvalitetssikringsmappe kunne vi ligge ind så de kunne søge i den, – DET ER VEJEN FREM!

Et Extranet er ofte vejen frem for at få virksomheden online iht. ensartet, professionel kommunikation med øvrige forretningspartnere m.v. Extranettets serviceniveau kan også styrke partnerskabet virksomheder imellem, det er vigtig at man ikke udelukkende tænker i selvbetjeningsfaciliteter men mere dynamiske redskaber som giver begge parter win-win!

,

Skriv et svar

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>