Innovation med informations- og kommunikationsteknologi

Forsknings- og Innovationsstyrelsen har fået lavet en ganske opsigtsvækkende analyse og evaluering af informations- og kommunikationsteknologi-anvendelse og innovationsresultater i små og mellemstore virksomheder som er udgivet her i oktober 2009.

Undersøgelsen har inddraget 166 private virksomheder i danmark med mellem 10 og 250 ansatte og er udarbejdet af Rambøll Management Consulting. Undersøgelsen er gennemført fra december 2008 til januar 2009.

Rapporten har delt virksomhederne op i to resultatgrupper, Worst results-virksomheder (WRV) og Best results-virksomheder (BRV).

Rapporten fremhæver at

  • 25% af virksomhederne slet ikke opnår innovationsresultater
  • BRVer er bemærkelsesværdigt nok også bedst med effektivisering til trods for at de også prioriterer innovation.
  • BRVer har i langt højere grad involveret kunder og leverandører i innovationsprocessen
  • BRVer er mere risikovillige
  • WRVer har haft fokus på omkostninger og effektivitet hvor BRVer har haft fokus på innovation og differetiering.
  • WRVer har ofte enkelt stående ansvarlige for innovationsprocessen
  • WRVer oplever innovationsbarrierer som:
    • Ikke tilstrækkelig kompetencer i virksomheder til at kunne anvende nyt IT løsninger
    • Usikkerhed i forhold til muligt udbytte ved anvendelse af nye it-løsninger
    • Manglende overblik over mulighederne i de nye itløsninger, der er på markedet
    • Manglende standard-itløsninger, der understøtter virksomhedens behov
    • Manglende ledelsesmæssig forståelse af mulighederne ved øget it-anvendelse

Og jeg vælger at stoppe listen her – der er endnu flere og meget detaljerede resultater fra både BRV-lejren og WRV-lejren.

Efter at have læst rapporten sidder jeg tilbage med den fornemmelse af om vi som webbureau gør nok i at give vores viden videre, eller om vi ikke kommunikerer i øjenhøjde. Når vi skal forklare noget helt specifikt bliver vi hurtigt tvunget ud i tekniske termer og vendinger som munder ud i en jargon som kun vi og lige sindede kollegaer forstår at hive mening ud af.

I rapporten er nogle fine forslag fra Rambøll Management Consulting på hvad virksomhederne på begge lejre kunne arbejde med for at øge innovation med informations- og kommunikationsteknologi.

Jeg vil helt klart have denne rapport med mig i baghovedet i den kommende tid, når jeg skal rådgive eller lave idé-oplæg, workshops, og i det hele taget arbejde med løsninger, som kunne have et strejf af innovation for den aktuelle kunde jeg sidder overfor.

Jeg glæder mig allerede.

Download publikationen


Skriv et svar

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>