Lagerstyring på din webshop

Jeg vil i dette indlæg rådgive dig lidt omkring, hvordan du bør implementere din lagerstyring i din webshop.
Hvorfor så lige det?
Er det ikke bare at ligge et lagertal på mine produkter?

Min opfattelse er, at det i mange tilfælde kommer lidt overraskende, hvordan det skal implementeres, når jeg begynder at spørge lidt ind til det. Derfor vil jeg her forklare to forskellige scenarier i håb om, at du kan identificere dig med et af dem, så du kan forberede dig på, hvordan du kan håndtere det i din webshop.

Lagerstyringsmodel

Når der skal føres lagerstyring plejer jeg at nævne to modeller:

  1. Optimistisk lagerstyring
  2. Pessimistisk lagerstyring

Optimistisk lagerstyring

Optimistisk lagerstyring er udfra idéen om, at webshoppen skal vise alle produkter med positivt lagertal, og at lagertallet først nedskrives når kunden har gennemført ordren med betaling og det hele.

Problemstilling
Vi kan risikere at 2 brugere smider en ordre samtidigt på samme produkt, som vi kun har 1 stk. på lager af. Hvad gør vi så? Vi kan risikere at skuffe vores kunder.

Fordel
Vi får en ordre ind, og har mulighed for efterfølgende at tage kontakt til kunden om evt. alternativt køb.

Pessimistisk lagerstyring

Pessimistisk lagerstyring er udfra idéen om, at webhoppen kun skal vise de produkter med positivt lagertal, men at lagertallet allerede nedskrives så snart produkter ligges i kurven i webshoppen.

Problemstilling
Hvad gør vi ved alle de webshop kurve som aldrig gennemføres, de står bare og blokere for at vi kan sælge vores varer!

Fordel
Vi skuffer ikke vores kunder, det de ser på webshoppen og gennemfører køb på, det ved vi med sikkerhed kan leveres.

Min anbefaling

For at skuffe så få kunder som muligt og stadig tilgodese den fleksibilitet en webshop kan give dig i dit salg, så er mit råd:

Den halve løsning
Hvis du sælger varer som kan skaffes/produceres igen, så kan du med fordel køre på en optimistisk lagerstyringsmodel.
Du vil overfor kunderne både på webshoppen og i en dialog med dem fortælle, hvor hurtigt du kan skaffe en evt. midlertidigt udsolgt vare, hvis du er lidt “dirty dealer”, så fortæller du det ikke, men lader dem købe varen alligevel, og kontakter dem om leveringsproblemer, hvis problemet opstår, og derigennem i en super servicerende dialog måske for solgt mere eller noget andet.
Men det er ikke uden risiko for, hvis du ikke har den fornødne tid og produktsortiment til at servicere kunden ordentlig, så skal du holde dig fra denne model.

Den rigtige løsning
Hvis du sælger varer som ikke kan skaffes/produceres igen, så vil jeg fraråde at køre på en optimistisk lagerstyringsmodel, men istedet vælger den strammere styrede pessimistiske model. Så vil du ikke løbe ind i problemer med leveringen, men vende problemet ind mod dig selv, og dermed også stille krav til din egen organisation om at få lavet nogle rutiner, så der ryddes op i efterladte halvfærdige ordrer.
Det lyder måske som trivielt arbejde, men jeg tror faktisk du vil kunne lære helt vildt meget om dine kunders handle mønster, hvis du laver lidt statistik på dine kunders adfærd, så du vil kunne finde ud af, hvorfor de efterlader halvfærdige ordrer – er det produkterne som det er galt med, er det gebyret, fragten som overrasker dem.
Her er der plads til eksperimenter og optimering, så kunderne får fuldført deres køb.

Jeg håber at du har fået lidt indsigt i at lagerstyring på en webshop ikke kun er at ligge et lagertal på produkterne, men i høj grad et spørgsmål om, hvordan vi kan servicere kunden bedst muligt, med de ressourcer du nu har tilrådighed.

Har du spørgsmål til netop din situation, hvad du bør vælge med dine varer eller har du en anden problemstilling omkring lagerstyring, så efterlad en kommentar.
Så vil jeg med glæde dykke ned i din problemstilling og hjælpe dig på vej.


Skriv et svar

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>