Nyhedsmail billeder skal du have på en https adresse

I forbindelse med udarbejdelse af nyhedsmails i HTML format har jeg i måttet konstatere, at du skal have dine billeder til dine nyhedsmails liggende på en https adresse for at de bliver vist i fx Gmail, Outlook Web Access (Webmail til Exchange Server) fordi de i browseren typisk kører over https (krypteret http forbindelse med SSL).

Hvis der i et Windows miljø er sat ekstra sikkerhedsindstillinger på web indhold, så vil billeder som ikke ligger på en https adresse slet ikke bliver vist, og i ældre browseren (IE6 etc) får brugeren en teknisk advarsel.

Indstillingen som giver problemerne i Internet Explorer er under “Internet Indstillinger”->”Sikkerhed”->”Brugerdefineret niveau”->”Diverse”->”Vis blandet indhold”. Hvis denne indstilling er sat til “Deaktivér”, så vises billederne slet ikke, standard står den på “Spørg”, og brugeren vil blive spurgt om indholdet fra den ikke sikre forbindelse skal vises.

Gmail kan give problemer. Med en standard dansk Gmail konto logger den ind på https://mail.google.com, men det er muligt, at tilgå den via http://mail.google.com, men det gør hr. og fru. DK sikkert ikke :)

Den billige løsning på problemet er, at få billeder hosted i et CDN som understøttet https fx Amazon S3, der kan man lave mapper til billederne og så er de tilgængelige både via http og https.

Den gode løsning er selvfølgelig, at du laver et dedikeret https website til at hoste alle dine billeder til dine nyhedsmails, så er det bare en FTP adgang og så er du kørende, men det koster naturligvis et SSL certifikat plus vedligeholdelsen af det.

Jeg håber på, at du kan få forbedret dine nyhedsmails med denne viden – var det noget du ville bruge?

UPDATE 4. maj 2011 på baggrund af Sørens kommentar:

Internet Explorer 6 og 7 viser flg. besked ved blandet indhold:

ie6 ie7 warning

Internet Explorer 8 viser flg. besked ved blandet indhold:

ie8 warning

 

 

, , , ,

7 Kommentarer

  • Hej Kevin

    Det giver stof til eftertanke, måske nyhedsbreve bare skal være uden billeder? – men så bliver de så kedelige 😉

    Jeg har vænnet mig til at der ikke er billeder i gmail, det er helt naturligt, og jeg tænker ikke nærmere over det. Jeg er godt tilfreds med, at det er for at beskytte mig, at jeg bliver skånet for billederne.
    I det hele taget er det sjældent jeg savner billeder i nyhedsbreve, men der er garanteret nogen der bliver mere motiveret til at klikke på et link, hvis der er et flot billede med.

  • Du bliver nok lige nød til at forklare nærmere hvordan du “har måttet konstatere” at det er nødvendigt med en HTTPS adresse.

    For jeg har ingen problemer med nogen af mine nyhedsbrevskunder, og jeg tester altid i Gmail, Hotmail, OWA og alle de andre. Og jeg benytter bestemt ikke https.

  • Kevin Steffer siger:

    @Søren, jeg har opdateret blogposten så du kan se problemet i Internet Explorer 6, 7 og 8.

    Jeg kører selv IE 9, hvor jeg ikke synes, at have fået spørgsmålet selvom mine indstillinger står til, at jeg skal spørges, men det kan være, at jeg har sagt “YES” til spørgsmålet.

    Problemet tror jeg ikke er stort, men en af vores kunder havde problemet, at på baggrund af deres Group Policy i deres opsætning i Active Directory, så var deres indstillinger sat til at have helt deaktiveret blandet indhold, hvilket gjorde, at kunden selv ikke kunne se billederne i Gmail selvom, de havde klikket på “Vis altid billeder fra …”.

    Så begyndte jeg at grave i det og fandt så frem til det.

  • Ah, ja det kan jeg godt se. Bruger selv Firefox, og den giver ingen meldinger.

    Men det, der undrer mig lidt er, at hvis det er så stort et problem, hvorfor placerer store systemer så som CampaignMonitor så ikke deres billeder bag HTTPS? (CampaignMonitor downloader og hoster alle billeder i dine nyhedsbreve, så din egen webløsning ikke bliver bombarderet og nedlagt af billed-requests).

  • Kevin Steffer siger:

    @Søren, godt spørgsmål. Jeg tror næppe det er et alment stort problem, men måske nærmere et sted, hvor der kan optimeres og måske på større nyhedsmail databaser måles en bedre reaktions rate.

    Men nyhedsmails som går mod B2B, hvor en stor del af modtagerne forventes at være på Outlook, bør det helt klart anbefales.

  • @Kevin: Jeg tror forskellen vil være så forsvindende lille, at den ikke kan måles. For hvor mange er det lige, der bruger f.eks. OWA som den primære klient?

    Og gmail er heller ikke specielt udbredt i DK. Medmindre du har et nørdet segment. Jeg har talt domæner op i kunders e-mail databaser et par gange, og var hver gang overrasket over hvor langt nede af listen gmail kom.

  • Espen siger:

    Fint indlæg Kevin.

    @Søren: Hvis du kun ser på gmail.com domænet får du ikke alle dem med der benytter Google Apps. Ifølge min seneste måling, er der en betydelig del af modtagerne der anvender Googles E-mailservices. Det er dog afgørende hvilken E-mailklient de benytter (Webmail, Outlook osv.).

    @Søren: For at kunne spore åbninger, kræver det på nuværende tidspunkt at man inkludere en reference til et billede på en webserver. Hvis man indlejre alle billeder i E-mailen, mister man denne mulighed.

    Man bør desuden overveje hvilke ekstra ressourcer det kræver af webserveren at levere indhold over https, i stedet for http. Dermed ikke sagt at det skal være afgørende, men det bør tages med i overvejelserne.

Skriv et svar

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>