Sådan forbedrer du dit nyhedsbrev, del 1 af 4

Der er 4 områder af e-mail markedsføring og masse-distributionen af mails, som du kan optimere, og her også listet i den prioriteret rækkefølge, jeg synes du bør starte din optimering efter.

  1. Opbygning af den HTML der udgør din e-mail
  2. Opbygning af indholdet og placering af information
  3. Statistik på dine udsendelser
  4. Undgå at dine mails ender som spam

Jeg synes, min blogpost bliver for lang, så derfor deler jeg den op i de 4 ovennævnte dele, og her starter jeg så med HTML delen.

1. Opbygning af HTML der udgør din e-mail

Belysning af problemstilling

Flere CMS’er tilbyder i dag at du bare kan udsende indhold direkte fra CMS’en og ud til et nyhedsbrev. Det er fantastisk nemt og lige til. Men der er lige et aber-dabei, og det er ikke nødvendigvis din skyld. Nej, det er faktisk vores skyld som implementere dit CMS. Vi optimere jo til internet-browseren så indholdet vises så design-korrekt i de mest udbredte udgaver af internet-browsere (Internet Explorer, Firefox, Safara, Chrome osv.). Det betyder så at når dem optimerede HTML lige pludselig skal ud og vises i Microsoft Outlook, Microsoft Mail, GMail, Hotmail, Yahoo Mail, Ofir webmail (og jeg kunne blive ved), så er den faktisk langtfra optimeret til det.

Konsekvensen er at din mail ganske enkelt overhovedet ikke kan læses af modtageren, der er fornylig med Outlook 2007 kommet nye restriktioner som gør, at vi man ikke se baggrunde, så hvis du har lavet et nyhedsbrev med et mærkt baggrundsbillede med hvid tekst på, så når den ses i Outlook og baggrunden er væk, ja så er det hvid tekst på hvid baggrund! ARGH!

Optimering til visning i webmail (GMail, Hotmail, Ofir osv) hører til genren Ph.D. i HTML :) Alle mulige webmail programmer håndtere dine HTML forskelligt og de stjæler fra den og fjerner informationer til formattering af mailen. Der er ikke anden vej end at prøve sig frem og lære dem at kende. Det har vi gjort og fundet frem til måder, hvorpå vi kan omgåes dem og lave HTML’en på deres premisser.

Tilpasningen

Når tekst skal formatteres gør vi det via CSS, men det er mange gange ikke nok vi har fx med referencer til stylesheets eksempler på mail klienter som kun viser din <body>-sektion. Det er også eksempler på mail klienter som fjerner din style=”” attributter. Tilpasning består i at formattere det på alle måder sådan her:

<p class="headline">Hej med dig</p>

Sådan kunne det se ud ved brug af eksisterende opbygning til browser-optimering, og sådan bør du så gøre til mail-klienter:

<p class="headline" style="font-family: Verdana; font-size: 11px; font-weight: bold;"><font face="Verdana" size="2" style="font-family: Verdana; font-size: 11px; font-weight: bold;">Hej med dig</font></p>

Det er med helt og aldeles en helgardering – intet mindre. Og du tænker sikkert, jamen det kommer jo til at fylde helt vildt meget HTML! Ja, du har ret, men der er kun én anden udvej og det er at erstatte teksten med grafik-elementer, og så kan man ikke kopiere teksten osv. Det kan man muligvis leve med, men har nogle konsekvenser.

Desuden må du fjerne alle dine JavaScript, Flash, ActiveX fra dit indhold. Mail klienter tillader i meget ringe grad disse ting pga. tidligere tiders virus angreb baseret på disse teknologier.

Formularer er til en hvis udstrækning understøttet, men mange mail-klienter kommer med advarsler når brugeren klikker på den knap som skal sende informationer over på web’en, men det kan lade sig gøre. IFrames er også bandlyst, da det typisk bare bliver fjernet i din HTML pga. faren ved XSS (Cross Site Scripting).

Det var lidt baggrund og argumentation for at tro ikke at du bare kan sende dit indhold fra websitet ud som e-mails. Det kræver en anden tilgang og en optimering, hvis du har en god adresseliste, med brugere som bruger alverdens mail klienter.

Et sidste tip: Inden du bruger tid på at optimere til alle mail klienter i hele verden, så lav lige et gennemsyn af dine tilmeldtes mail adresser

  • @hotmail.com (Hotmail)
  • @gmail.com (GMail)
  • @ofir.dk (Ofir webmail)
  • @postX.inet.tele.dk (TDC mail – typisk private med OutlookExpress, Windows Mail eller Outlook)
  • @mail.dk (TDC mail – typisk private med Outlook Express, Windows Mail eller Outlook)
  • @vip.cybercity.dk (CyberCity mail – typisk private med Outlook Express, Windows Mail eller Outlook)

Det giver dig et lille billede af, hvor du kan starte dine optimering. Det jeg oftest ser er Hotmail, GMail og så skal du selvfølgelig af Outlook 2000, 2003 og 2007 med samt Outlook Express, Windows Mail og ikke at forglemme iMail på MAC.

Har du problemer med optimering af HTML til en mail-klient så er du velkommen til at kontakte mig, det koster ikke noget at spørge! Næste gang går jeg til makroner på opbygning og placering af indhold, ses.

,

6 Kommentarer

Skriv et svar

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>