Sådan forbedrer du dit nyhedsbrev, del 2 af 4

Der er 4 områder af e-mail markedsføring og masse-distributionen af mails, som du kan optimere, og her også listet i den prioriteret rækkefølge, jeg synes du bør starte din optimering efter.

  1. Opbygning af den HTML der udgør din e-mail
  2. Opbygning af indholdet og placering af information
  3. Statistik på dine udsendelser
  4. Undgå at dine mails ender som spam

Sidst fik du en introduktion samt lidt info om, hvordan du skal bygge din HTML op for at optimere til mail klienter, og nu vil jeg give dig lidt tips til opbygning af mailen og indholdet.

2. Opbygning af indholdet og placering af information

Emne feltet

Jeg kan ikke sige det hurtigt nok – emne feltet! Nok heller ikke overraskende, hvis du selv modtager mange nyhedsbreve, så er det emne feltet, som afgør om du åbner mailen, eller sletter den med det samme.

Men du må heller ikke blive for aggressiv. Hvis du skriver: 25% UDSALG – ALT SKAL VÆK NU!!! Så vil du risikere at din mail bliver taget af spam-filtrene (mere om hvorfor i del 4). Hvis du kender til at arbejde med SEO (Søgemaskine optimering), så skal du næsten bruge samme teknik her til emne feltet, som du gør, når du finde den rigtige titel til din side fx: “kr 1299,- Kvalitets vinterdæk til bilen, før 2999,-“, her i en generel prioriteret rækkefølge: prisen, budskabet, detaljen.

Afsender teknik og tips

Efter emne feltet er din afsender information utrolig vigtig, her gemme sig den troværdighed din mail fremstår med. Der er den personlige måde “Kevin Steffer ks@co3.dk”, hvor læser lynhurtigt genkender dig. Men det kan også være svært at fremstå troværdigt, hvis fx Co3 A/S bare bruger et medarbejder navn som afsender – det er ikke altid det holder, det kan man gøre, hvis budskabet i mailen passer til det. Fx et nyhedsbrev og tilmelding til seminar eller lign., så kan det godt være rigtig stærkt med en personlig afsender, som man kan tilmelde sig hos osv.

Det værste du næsten kan gøre er at bruge af afsender som de meget sete “no-reply@co3.dk” og “besvar-ikke@co3.dk” osv. Det er jo helt galt, at gå glip af en masse tilbagemeldinger, og evt. kunde henvendelser osv. Hvis du sender til rigtig mange mailadresser, får du også en masse fejlmails tilbage, de såkaldte Hard-Bounce og Soft-Bounce. Hard-Bounce er fejlmails hvor mailadressen ikke eksisterer (mail kan indtaste forkert osv.) Soft-Bounce er midlertidige fejlmails, så som “mailbox full”. Det findes software til at filtrere disse fejlmails fra bl.a. har jeg tidligere brugt et lille fikst program “BounceStudio Enterprise” fra BoogieTools. Programmet kan kontrollere en mailbox via POP3 og fjerne Hard- og Soft-Bounced mails og endda også videresende de rigtige besvarelser fra modtagerne. Programmet kan også integreres med databaser via ODBC, så du kan afmelde dine tilmeldte, hvis du modtager Hard-Bounce mails osv. smart lille program.

Tip: Hvis du ikke bruger et program som BounceStudio Enterprise, så er det smart at have en anden mailadresse i reply-to feltet fx afsender feltet er “Co3 Nyhedsbrev <nyhedsbrev@co3.dk>”, og Reply-To er “ks@co3.dk”. Alle system genererede fejlmails, vil blive sendte tilbage til nyhedsbrev@co3.dk, men hvis en modtager trykker på “besvar” i mail programmet kommer min mailadresse, ks@co3.dk op i Til feltet, og jeg modtager så henvendelser fra de tilmeldte som oprigtigt har besvaret mailen.

Indholdet af mailen

Indholdets vigtighed bør være prioriteret fra top til bund af mailen, hvis man appellerer til flere målgrupper med lige vigtig indhold i samme mail, så brug en kort indholdsfortegnelse, og med fordel også anchor-links til sektionerne i mailen. Da Outlook 2007 ikke længere viser baggrunde (viser nu kun farver), så kan vi ikke have tekst ovenpå billeder mere. Det kan godt hæmme kreativiteten gevaldigt, men vær ikke afskrækket af at sætte teksten ind i grafik, som dermed giver muligheden for at indsætte billeder. Men tænk over at teksten ikke kan søges på (intern søgefunktion i Outlook kan heller ikke indeksere tekst på billeder 😉

Teknisk set bør dit indhold være bygget op efter HTML 4.01 standarden, som er den standard de fleste mail klienter kan håndtere. Og den giver mulighed for at den helgardering af formattering jeg var inde på i tidligere forbedringer som omhandlede HTML delen.

Sidst skal du have for øje at du har nogle centrale “Action Points”, dele af din mail som ligger op til handling fx Køb, Skriv, Ring, Hvad synes du?, Se mere på, kontakt os, osv. Det skal være så nemt som muligt at få mere info, købe varen, kontakte dig, tilkendegive sin mening osv. Hvis din mail ligger op til generel information og ikke rigtig ligger op til konkrete “Action Points”, så tænk i hvad der tilfredsstiller læseren. Sender du bare en teaser ud, hvor hele historien så er på websitet og man så skal tilbage til mailen for at finde næste tema i mailen – DUR IKKE! Vær nu lidt venlig og sende dog informationen med ud, hvis først mailen er åbnet så spild ikke chance for at der IKKE bliver klikket i den!!!

Det var lidt omkring indhold og opbygning af mailen, håber du fik lidt inspiration eller blev bekræftet i, at du gør noget rigtigt eller forkert. Næste gang kigger giver jeg lidt info om, hvordan vi kører statistik på nyhedsbreve og e-mail markedsføring generelt, ses!

,

3 Kommentarer

Skriv et svar

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>