Sådan forbedrer du dit nyhedsbrev, del 4 af 4

Der er 4 områder af e-mail markedsføring og masse-distributionen af mails, som du kan optimere, og her også listet i den prioriteret rækkefølge, jeg synes du bør starte din optimering efter.

  1. Opbygning af den HTML der udgør din e-mail
  2. Opbygning af indholdet og placering af information
  3. Statistik på dine udsendelser
  4. Undgå at dine mails ender som spam

Jeg har nu været omkring HTML optimering, lidt grundlæggende principper i opbygning af mailen og indholdet, og sidst givet dig lidt tricks til, hvordan vi kan lave statistik på udsendelserne. Nu vil jeg komme omkring, hvordan du kan undgå at dine fantastisk optimerede :) mails ender som spam.

4. Undgå at dine mails ender som spam

Automatisk spamfiltrering er i dag næsten mere normen end undtagelsen. Jeg har selv et lidt ambivalent forhold til spamfiltre, fordi de er et nødvendigt onde. Jeg har selv beskæftiget mig med opsætning og konfiguration af et meget udbredt spamfilter som hedder SpamAssassin. Det er en open source server software som bruges i vid udstrækning idag, og jeg har haft gavn af at kende softwarens afkodningsmønstre i forhold til, hvad der skal kategoriseres som spam, og hvad der skal slippe igennem.

Spam Score introduktion

For at afgøre om en mail er spam eller ej, bruger SpamAssassin et pointsystem, hvor enkelte karakteristika af en mail giver et antal point. Processering af en mail giver så sammenlagt et antal point som holdes op mod, hvor følsomt softwaren er sat til at reagere. Mit eget filter er indstillet til at en samlet score over 3 giver til en spam mail og dermed filtreret fra, men standard var min SpamAssassin sat til 5, så jeg er lidt mere følsom end det måske anbefales, dog jeg har til dato aldrig oplevet at få en henvendelse på en mail, som er filtreret fra, som jeg skulle have fået.

Hvad giver point

Rigtig mange ting se en liste her, men nogle ting i relation til optimering af nyhedsbreve:

  • Test forholdet mellem billeder og tekst (100% billeder giver en del point)
  • Hele ord skrevet med blokbogstaver i afsender- eller emne-feltet
  • Afsender som ikke er personlige navne
  • Manglende “Reverse DNS” på den server man sender ud fra.
  • Blacklistede smtp servere (DNSBL)
  • Forkerte/manglende smtp header informationer
  • Sund fornuft!

Forholdet mellem billeder og tekst

I del 1 nævnte jeg at det kunne være en idé at opbygge din mail udelukkende af grafik/billeder, du får det nemt i forhold til at din mail ses ens i alle mail klienter, men der giver en relativ høj score i spamfiltre, hvis du ikke har tekst med i din mail. Hvis du har planer om at bygge dine mails op udelukkende med grafikker, så skriv endeligt alt-tekster ind på alle grafikker, og husk at klippe dem i stumper som passer til de links der evt. nævnes/skrives på grafikkerne.

Et eksempel på sådan en mail kan finde finde fra www.bonaparte.dk her vist i ældre udgave:

bap_opbygning

Da hele mailen er bygget op af større eller mindre grafik-stykker, så er der ingen baggrundsbillede i mailen, så den vises korrekt også i Outlook 2007. Og der er sat alt-tekster ind på alle grafikstykkerne så der er tekst til brugere som ikke får vist billeder automatisk, men aktivt skal vælge at få dem vist.

Hele ord skrevet med blokbogstaver i afsender- eller emnet-feltet

I del 2 omkring opbygning af mailen og indholdet, var jeg inde på at du ikke skal blive for “aggressiv” i emne feltet og skrive med blokbogstaver. Det er et meget udbredt kendetegn på netop spam-mails for at de skal skille sig ud i mængden i hele listen over alle dine mails. “Desværre” bliver den straffet rigtig hårdt, og det må frarådes på det kraftigste. Det kan være nødvendigt en gang i mellem med fx IT forkortelser så som “Opdater dit CRM system til halv pris”. Når du skal bruge et ord med blokbogstaver, så er det et must at du har relativt mange ord med i emnet så forholdet bliver så lavt som muligt, uden at du igen overskrider længden af et emne. Hold dig præcist og kortfattet, også for brugerens skyld.

Afsender som ikke er personlige navne

Hvis din afsender skal være “Nyhedsservice <no-reply@example.com>”, så giver det også point at der ikke er et personligt navn som afsender med ordet “Nyhedsservice”. Det giver ikke en høj score, men er med til at det hele tæller.

Manglende “Reverse DNS” på den server man sender ud fra.

Nu bliver en kende teknisk, men det er helt vildt vigtigt. Nogle mail-servere afviser blankt en mail sendt fra en mail server som ikke har reverse DNS. Reverse DNS er som der står baglæns DNS, hvor DNS typisk bruges til at oversætte et værtsnavn til en IP adresse, så er Reverse DNS en oversættelse af en IP adresse til et værtsnavn.

Eksempel:

C:\>nslookup 195.184.55.212
Server:  ******************
Address:  ******************

Name:    web3.co3.dk
Address:  195.184.55.212

Reverse DNS får du typisk oprettet hos din ISP (Internet Service Provider: TDC, Telenor, osv)

Blacklistede smtp servere (DNSBL)

En rigtig omdiskuteret service er blacklisting af mail servere, men intet mindre er det service som stadig er højst relevant for spamfiltre. Det første SpamAssassin kontrollere er om der er Reverse DNS på afsender serveren, hvis det slået til at den skal, dernæst om afsender serveren findes på en DNSBL. DNSBL er en service som kører på mange forskellige netværk af forskellig kvalitet (derfor meget omdiskuteret).

Princippet går ud på at hvis man bliver bombarderet med spam fra en server, så kan den server som sender disse mails meldes den ind i DNSBL netværket, og dermed ender alle mails fremover i spam hos alle de spamfiltre som bruger DNSBL. Idéen er genial, men der har været eksempler på, at det er for nemt at få tilmeldt en IP adresse til en DNSBL tidligere kendt til RBL. Og det giver nogle grå hår på hovedet at finde ud af hvordan man er havnet i DNSBL netværket og ikke mindst at komme ud af det igen. Forstil at du kommer til at melde din konkurrents mail server ind i det her netværk? Nej, DON’T EVEN THINK ABOUT IT!!!

Forkert/manglende smtp header information

Jeg har i mine gamle ASP webløsninger ofte brugt en mail komponent til at sende kontaktformularer ud med eller andre ting. Dog er der et par ting som bl.a. Jmail ikke får med, og det er en MimeOLE information i headeren. Hvis den ikke er med, så får den relativ høj score i SpamAssassin, så bed din programmør eller gør det selv, at få tilføjet denne header

objMail.AddHeader "MimeOLE","Produced by Free Advertising For Your Company"

Sund fornuft!

Det nemmeste er, hvis du har lidt moral :), så se på hvad der virker som usandsynligt i henhold til at spring over hvor gærdet er lavest. Du kommer længst ved at udvise en smule forståelse for at vi dødlige modtager en masse post, og hvis du gang på gang er troværdig, så er det ganske enkelt en win-win!

Afrunding

Nu håber jeg, at du er blevet klædt på til at få optimeret din e-mail markedsføring og kommunikation. Jeg har været omkring de tekniske emner, som kan gøre dine mails bedre, og som jeg ser mange ikke anvender.

Kom igang og giv os alle en bedre service, en mere målrettet mail, som vi alle kan læse uafhængigt af mail klient, som du kan få rigtig meget viden om i Google Analytics og udvikler din forretning efter, og sidst at du ikke ender som spam på vores allerede varme harddiske som nærmest ikke lagrer andet end de seneste 14 dages affalds.

Men vigtigst af alt gør dig umage så du ikke ender i vores “slettet post” gang på gang.

Tak til dig og specielt dig som har været igennem min serie her om forbedring af nyhedsbreve. Jeg håber det har været læsningen værd. Skulle du stå med spørgsmål så send en kommentar, mail ks@co3.dk eller ring til mig 2094 3080, så skal jeg med glæde hjælpe dig.

, ,

3 Kommentarer

Skriv et svar

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>