Website besøg kontra unikke besøg

Jeg vil her beskrive to af de nøgletal som ofte bruges i statistik på websitebesøg. Hvad er det dels for nogle tal og hvad er det teknisk der ligger bag ved tallene. Så du kan blive bedre til at træffe beslutninger ud fra dem.

Besøgende kontra unikke besøgende

Først vil jeg nævne at "Hits" ikke kan bruges som besøgstal på dit website. "Visitors (Besøgende)" er nok det vanskeligste tal at arbejde med fordi der ikke er teknisk enighed blandt statistik værktøjer hvad en "Visitor" er. Der skal skælnes mellem "Unique Visitors (unikke besøgende)" og "Visitors" et unikt besøg på dit website er defineret som at den samme persons besøg kun tælles én gang. Men rent teknisk har websitet ikke med personer at gøre men PC’ere så hvordan ved statistikken så at besøget har været der før (det er det som er afgørende for om et besøg skal tælles som unikt eller ej) det er typisk ved at anvende cookies eller at sammenligne på IP adresse. Der er ingen tvivl om at cookies ville være den mest træfsikre, men da brugernes systemer kan indstilles til ikke at tillade cookies, hvis dette er tilfældet, så vil disse brugere være unikke ved hvert besøg, så derfor er IP adressen ikke uvæsentlig at sammenligne med, men så har vi med at andet problem at gøre og det er dynamisk tildelte IP adresser.

Det som er det vigtigste i forhold til "Visitors" er at du ved hvordan dit statistik program beregner tallet. Få dit webbureau til at installere en test-løsning eller afprøv det inden websitet går i luften. Find ud af om den bruger cookie metoden ved fx at slå cookies fra i Internet Explorer 7 kan du gøre dette ved at følge disse skridt:

  1. Vælg menuen Funktioner
  2. Vælg Internetindstillinger
  3. Vælg fanen "Beskyttelse af personlige oplysninger"
  4. Klik på knappen Avanceret
  5. Markér "Tilsidesæt automatisk behandling af cookies"
  6. Vælg "Blokér" begge typer cookies.
  7. Klik OK for at komme tilbage.
  8. Luk Internet Explorer og alle dets vinduer.

Åbn dit website og prøv så om du kan lave 2 eller flere besøg med F5 tasten på dit website, hvis den kun tæller dine forsøg 1 gang så må den køre på IP adresse.

Hvis den kører med cookie-identifikation kan du prøve om den også tjekker din IP adresse ved at få din netværksadministrator til at skifte IP adresse midlertidigt på din PC og se om du kan få den til at tælle op på unikke besøgende.

Hvis vi skal konkludere noget ud fra dette: Når du ved hvordan din webstatistik betragter en "Visitor", så vil du kunne tage nogle forbehold. Hvis dit website statistik har cookie-identifikation skal du være bevidst om, at meget få brugergrupper har slået denne funktion fra, men den kan omgås og give vildledende tal.
Hvis dit website statistik har IP identifikation skal du være opmærksom på at IP adressen for mange private internet brugeres vedkommende er dynamisk, så hvis du trækker tal over en længere periode end én dag kan du risikere at den samme besøgende tæller flere gange fordi den har fået ny IP.
Hvis dit website kører på en kombination af både cookie og IP så er fejl-raten meget mindre.

Teknisk baggrund

Det nemmeste er at forklare det ud fra en log-fil. En log-fil er en fil hvori alle "Hits" samles linje for linje. Her er et eksempel på sådan en linje:

date time s-sitename s-computername s-ip cs-method cs-uri-stem cs-uri-query s-port cs-username c-ip cs-version cs(User-Agent) cs(Cookie) cs(Referer) cs-host sc-status sc-substatus sc-win32-status sc-bytes cs-bytes time-taken
13-06-2008 11:26:34 W3SVC19 testserver 10.0.254.254 GET /Default.aspx ID=5 80 192.168.0.67 HTTP/1.0 Mozilla/4.0+(compatible;+MSIE+7.0;+Windows+NT+6.0; +SLCC1;+.NET+CLR+2.0.50727;+.NET+CLR+3.0.04506) testweb.test 200 0 0 2930 378 531

De interessante data ifm. bruger identifikation er "c-ip" (client-ip) og "cs (Cookie)" (clientside-cookie). Denne linje har ingen "cs (Cookie)" der står bare en streg hvilket betyder ingen data.

Det er sådanne linjer som udgør dit websites statistik – nogle websites ligger automatisk al denne information ind i en database istedet for at lade webserveren danne log-filer, informationen er ens men det er beregningerne vi skal være opmærksomme på.

Hvis der er flere linjer hvor c-ip er den samme kunne der være tale om en tilbagevendende bruger med fast IP adresse, men det kan lige så godt være flere brugere som har overtager den samme IP adresse over en uge men nok mere realistisk en måned fordi sandsynligheden for at 2 brugere får samme IP adresse indenfor kort tid hvor så brugerne har dit website som fælles interesse er lidt utopisk, men på højttrafikkerede websites overhovedet ikke umulig.

En anden sondring med IP adresserne er at alle medarbejdere i Co3 deler internet fra deres arbejdsplads, det betyder at vi alle kommer ud på internettet med samme IP adresse og kunne blive betragtet som den samme tilbagevendende bruger. Det vil ikke ské hvis der blev anvendt cookie-identifikation.

At træffe beslutninger

Når baglandet spørger: Salgsafdelingen synes vi skal have videreudviklet vores bestillingssystem med en ny QuickOrder som validere deres indtastning "on the fly" så brugerne får lager-svar direkte som de indtaster, men kan du ikke lige se på vores statistik tal hvor mange af vores kunder der bruger det?

Så er det guld værd at vi kan give svaret både med de forbehold for at mange brugere fx en virksomheder som deler IP adresse og brugen af vores system bliver undervurderet af statistikken og uden tøven fordi vi kan forklare problemet med statistik tal. Hvis der skal laves et bedre beslutningsgrundlag i sådan situation bør man gå i ordre-afdelingen og spørge hvor mange bestillinger der kommer ind fra websitet, men det er måske ikke muligt, hvad gør vi så?

Et godt alternativ er at måle trafikken efter "Page views" altså sidevisninger. Hvofor så det? Jo, det er måske ikke strengt nødvendigt, at vi ved hvor mange brugere der benytter websitet, men lige så meget hvor meget alle vores brugere benytter systemet. Så er vi i princippet ligeglade med at få brugere har så stor trafik på websitet at det kan betale sig at videreudvikle kun til dem. Det er måske lidt nemmere at forklare hvis vi går over i e-handel, hvor det jo er ligemeget om 10 brugere køber for i alt 10.000 eller 100 brugere køber for i alt 10.000. Det er to forskellige beslutninger der skal tages med hensyn til videreudviklingen, men vi har i begge tilfælde et grundlag for at videreudvikle løsningen.

,

Skriv et svar

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>